مهندسی روشنایی، به مجموعه تکنیک هایی گفته می شود که به وسیله آن ها می توان مقادیر روشنایی یک محیط خاص را محاسبه کرد. طراحی روشنایی، طراحی بهینه روشنایی محیط ها می باشد که کمکی شایانی در مدیریت انرژِی به مالکان می کند.در کلیه فعالیت ها، تامین روشنایی کافی و مناسب در فضای کار برای جلوگیری از بروز خستگی و آسیب دیدگی چشم کارکنان از ضروریات اولیه می باشد. وجود روشنایی کافی بخصوص در مراکز صنعتی، کارگاه ها از حساسیت بالایی برخوردار است. در محل های مذکور احتمال بروز خطرات ناشی از عدم دید کافی و صحیح افزایش یافته و از این رو تامین روشنایی با شدت نور کافی در این مناطق اجتناب ناپذیر است.


روشنایی مناسب کارگاه

یک سیستم روشنایی بهینه اثرات زیر را بدنبال دارد:

    افزایش بهره کاری :

روشنائی مناسب سبب کاهش خستگی دید کارکنان گردیده که این امر خود سبب کاهش ضایعات تولید و افزایش بهره وری تولید می گردد.

    افزایش ایمنی :

روشنائی منـاسب سبب کاهش خطاهای انسانی می شود که متعـاقباً افزایش ایمنی در محل کار را بدنبال خواهد داشت.

 

سیستم های بهینه روشنایی در برگیرنده پارامترهای زیر می باشند:

* شدت روشنایی مناسب و توزیع بهینه آن

* عاری بودن منبع روشنایی از چشمک زدن و درخشندگی بیش از حد

*راندمان بالا

 

با افزایش میزان روشنایی مصنوعی درمحیط، مصرف انرژی سیستم روشنایی نیز افزایش خواهد یافت که این امر منجر به افزایش هزینه انرژی مصرفی میگردد.با افزایش میزان روشنایی مصنوعی در محیط مصرف انرژی سیستم روشنایی نیز افزایش خواهد یافت که این امر منجر به افزایش هزینه انرژی مصرفی میگردد. بنابراین باید سیستم های روشنایی بگونه ای طراحی گردند که علاوه بر برآورده نمودن تمام نیازها و ایجاد شرایط متناسب با نوع کار و فعالیت به لحاظ اقتصادی نیز بهبنه باشند.

با اجرای روش های بهینه سازی در سیستم های روشنایی، میتوان بدون آنکه در تامین میزان روشنایی لازم مشکلی ایجاد گردد، مصرف انرژی را تا حد امکان کاهش داد. بر این اساس و با توجه به نوع فعالیت واحدهای صنعتی که معمولاً از نوع غیر دقیق می باشد، میزان روشنایی لازم در محل های مختلف داخل کارخانه عموماً بین 50 تا 300 لوکس برآورد شده است که البته برای هر منطقه کاری باید با توجه به نوع کار، بصورت دقیق تری مشخص گردد.

با توجه به اینکه برای تجهیز انواع ساختمانها و معابر به روشنایی، ابتدا بایستی میزان نور مورد نیاز را براساس یک استاندارد تعریف شده دانست و بر آن اساس نسبت به تامین روشنایی و نحوه چیدمان انواع چراغ، نوع لامپ مورد استفاده برنامه ریزی های لازم را مبذول داشت. گروه برقیه اقدام به ایجاد بخش طراحی روشنایی با امکان پیشنهاد بر اساس استانداردهای جهانی که در نرم افزار dialux وجود دارد را نموده است.


لذا از کارفرمایان و پیمانکاران گرامی تقاضا می شود براساس نیاز خود برای انجام طراحی روشنایی از ابتدایی تا پیشرفته ابعاد، نوع کاربری پروژه و میزان لوکس مورد نیاز در سطح (در صورتی که برای شما مشخص شده باشد) را به ما اعلام فرمایید تا بر آن اساس ما محاسبات لازم را در نرم افزار dialux انجام داده و نقشه های نحوه چیدمان چراغ ها، نوع چراغ موردنیاز ،تعداد موردنیاز، نقشه سه بعدی و.... را به شما اعلام نماییم.


قابل ذکر است نرم افزار dialux توسط شرکت های اسرام و فیلیپس مشترک تولید شده است و در عین کاربردی و دقیق بودن به سادگی قابل استفاده عموم می باشد.